Revitalizace ve světě — LUBLAŇ
Ještě před deseti lety bylo město na břehu řeky Ljubljanica přesyceno dopravou. Pro chodce bylo málo místa — ti, kteří se odvážili jít do centra pešky se museli na úzkých chodnících vyhýbat autům, dodávkám a autobusům.
Nyní je centrum hlavního města Slovinska v podstatě bez aut. Povoleny jsou pouze kola (bikesharing), městské autobusy a placená elektrická taxislužba Kavilir, která ale starým lidem, zdravotně postiženým a matkám s dětmi nabízí jízdu zdarma. A ostatní auta?
Ty se musí schovat v podzemních garážích, kterých je v okolí centra dostatek. Obavy, že by místní podniky redukcí dopravy zkrachovaly, se nenaplnily. Naopak. V historickém centru se podnikání i cestovní ruch navýšily.
Zodpovědnost za tyto úspěchy nese Zoran Janković, starosta Lublaně od roku 2006. Při svém zvolení stanovil dlouhodobý plán na zlepšení kvality života ve městě, známém jako program Vision 2025. Stanovil si ambiciózní cíle: redukce dopravy, nárůst zeleně a recyklace odpadu. „Když jsem do své funkce nastoupil,“ říká Janković, „přiznávám, že začátky nebyly lehké. Ale vsadím se, že kdybychom dnes udělali referendum o dopravě, 90 % lidí by chtělo zachovat dnešní stav.“
Není to jen doprava, která je úspěchem starosty. Město dnes recykluje téměr 2/3 svého odpadu. A je prvním z hlavních měst EU, které navrhly strategii Zero Waste Europe. Úspěšná cesta byla nedávno oceněna, když město získalo vysoké ohodnocení European Green Capital — “Evropské zelené město“ roku 2016.
Vice o projektu na www.ljubljana.si